Ile trwa zrobienie animacji

Kiedy słyszymy, że półminutowa animacja powstawała prawie trzy tygodnie, trudno w to uwierzyć – wychodzi 10 sekund na tydzień! Czy to normalne? A jeśli tak, to dlaczego praca nad finalną 29-skundową animacją może trwać tak długo?!
Qlio
O AUTORZE

Qlio

Zaprawiony w graficznych podbojach świata, przywiązany do szczegółów, wrażliwy na niedolę kociego życia fan zombie. O każdej porze dnia i nocy służy dobrą radą i okolicznościowym żartem. W chwilach wolnych od tworzenia grafiki i dokarmiania kotów słynie z gotowania i grania na playstation.

★ 2 minuty czytania

Od pomysłu do ostatecznego montażu animację czeka długa i często wyboista droga. Na każdym etapie czyhają na jej twórców różne zasadzki, które skutecznie mogą utrudniać im pracę i wydłużać czas realizacji. Żeby dobrze określić czas potrzebny na przygotowanie animacji, warto dobrze przemyśleć poszczególne elementy jej produkcji (przeczytasz o tym w tekście “Najważniejsze elementy animacji”).

Pomysł

Najpierw opracowywany jest pomysł – już na tym wstępnym etapie zdarza się, że trwa on zdecydowanie dłużej, niż zakładaliśmy. Wynika to z tego, że dopracowywanie ogólnego konceptu może okazać się bardzo czasochłonne. Sam research, który trzeba przeprowadzić bardzo dokładnie i dzięki któremu można dobrać odpowiednią konwencję graficzną, często wymaga wielokrotnych prób. Trwa aż do osiągnięcia zadowalającego efektu.

Scenariusz

Dopracowany koncept zamieniany jest w scenariusz. Jego pisanie wiąże się zazwyczaj z wielokrotnym wprowadzaniem zmian i poprawek, aż do momentu pełnej akceptacji klienta. Jest to czasochłonny etap, ponieważ bardzo rzadko potrafimy „myśleć obrazem”, a to z kolei może skutkować nietrafionymi pomysłami, które nie obronią się w animacji czy filmie.

Świetnym przykładem pokazującym, jak realizacja złych pomysłów wynikających z niezrozumienia języka obrazu może zaszkodzić animacji lub filmowi, jest skecz Manna i Materny.

Storyboard

Po akceptacji scenariusza rysownik tworzy storyboard. Najpierw dzieli scenariusz na sceny kluczowe, tworzy postacie i opracowuje elementy tła. Musi także zastanowić się nad sposobami prezentacji scen, np. czy będzie to zbliżenie, czy dalszy plan, i określić pory dnia, jeśli jest to konieczne. Kiedy wszystko opracuje, zaczyna rysować storyboard. To niezbędne narzędzie do tworzenia animacji albo filmu w jasny, graficzny i logiczny sposób pokazuje, co i kiedy ma się dziać. Na tym etapie ujawniają się często nieścisłości scenariusza, a czasem pojawiają się nowe pomysły, które usprawniają i uatrakcyjniają historię. To oczywiście wydłuża czas realizacji i konieczne jest naniesienie poprawek w scenariuszu oraz kolejna akceptacja ze strony klienta.

Dźwięk

Czy realizujemy animację do teledysku, czy pod konkretny scenariusz, musimy także uzyskać akceptację ścieżki dźwiękowej (muzyki – jeśli ją produkujemy – i efektów specjalnych, które chcemy dobrać). Nie chodzi tu o finalną wersję całej ścieżki dźwiękowej albo konkretnych utworów, ale o jasne określenie gatunku, klimatu czy konkretnego wzorca, według którego będzie tworzony lub dopracowywany materiał dźwiękowy.

Etap ten nie pojawia się tylko wtedy, kiedy klient ma konkretny utwór i dokładnie pod niego jest tworzona animacja lub film (przeczytaj, jak zrobiliśmy taką animację) .

Kategorie: school of contentic

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *